Maxime van den Heuvel

Blog Keer Diabetes Om

Tips van onze ervaringsdeskundigen voor de vakantieperiode

De zomermaanden zijn aangebroken en daarmee ook de vakantieperiode. Of je nou naar een verre bestemming gaat of thuis vakantie viert, deze periode is voor velen een tijd vol ontspanning, gezelligheid en genietmomenten. En dat kan heel goed samengaan met een gezonde en bewuste leefstijl. Daar weten de deelnemers van onze leefstijlprogramma’s alles van. Hoe dat er precies uitziet, is voor iedereen anders. Om je op weg te helpen delen Keer Diabetes2 Om ambassadeurs Anne, Els, Tijnie en Agnes hun ervaringen en tips voor de vakantieperiode.

Anne Hondema

Op het moment dat ik dit schrijf, zijn we in Oostenrijk, in een ideaal wandelgebied. En ik wandel graag! Thuis loop ik zo'n 5 keer per week een kilometer of 9, bij voorkeur 's morgens vroeg. Hier is alles wat anders. Is bij ons alles plat, is hier bijna geen stukje platte weg te ontdekken: je gaat omhoog of omlaag. Ook hier loop ik 's morgens vroeg en tot nu toe is het weer goed gezind geweest en heb ik nog geen ochtend gemist. 9 kilometer zit er alleen niet in, ik mag blij zijn als ik in anderhalf uur 5 kilometer haal. Nu zullen de meeste mensen op vakantie waarschijnlijk meer bewegen dan thuis, tenzij je ergens in Spanje op een strand gaat liggen natuurlijk. Maar ook daar kun je 's morgens eerst even een eindje om.

Ook het eten is hier anders, maar met een beetje creativiteit kun je best uit de voeten! De verse groente is hier, mild gezegd, niet geweldig. We zien prei en broccoli in de winkel liggen die je in een Nederlandse supermarkt niet zou durven verkopen. Een bosje wortelen is zo klein dat je voor 2 personen wel 3 bosjes nodig hebt. Maar er zijn alternatieven: in de diepvries liggen allerlei zakjes met gemengde groenten die wel goed te eten zijn. En dus kiezen we die. In één zakje zit 650 gram groente, even koken en klaar. Vis is ook in de diepvries te vinden en vers vlees en gehakt liggen wel in de supermarkt. Het ontbijt is niet anders dan thuis: Griekse yoghurt met noten en stukjes appel. Zijn we dan altijd zo consequent? Nee, natuurlijk niet! Als je in Oostenrijk bent dan moet je natuurlijk een keer Kaiserschmarren eten. En dat hebben we ook gedaan. Maar wel halverwege een wandeling in zo'n geweldige berghütte. Dat is sowieso een belevenis en dat waren de Kaiserschmarren ook!

Els Knaapen

De meesten van ons hebben van die momenten dat we in de spiegel kijken en een belerend vingertje naar onszelf opsteken. Zo van: “Foei, je hebt weer gezondigd” of “Wat ben je toch een slappeling dat je je in de vakantie zo laat gaan.” We kunnen soms zo ontzettend streng zijn voor onszelf. Ik probeer zo te leven dat er geen enkel dier voor mij hoeft te lijden of voor mij gedood wordt. Maar ik weet dat ik tijdens mijn wandeling door het bos waarschijnlijk een heleboel kleine diertjes vertrap. Mijn intentie is goed – ik wil niet doden – maar helaas pakt het soms gewoon anders uit dan ik had gepland. En zo ga ik op vakantie op dezelfde manier als ik een boswandeling maak: mijn intentie is me te houden aan mijn nieuwe leefstijl, maar ik accepteer dat het soms anders uitpakt en dan geniet ik bewust van een wijntje bij het eten of een cognacje voor het slapen gaan. En de dag erna kijk ik in de spiegel en denk: “Gisteren was fijn, maar vandaag bewandel ik weer de weg die mijn nieuwe leefstijl voor me heeft geopend".

Tijnie van Gerdingen

Vakantie begint voor mij met een goede voorbereiding! Wij zijn nu drie weken in Italië en ik heb vanuit huis boodschappen zoals gemengde noten, eieren, Griekse yoghurt en koolhydraatbeperkte crackers meegenomen. Op de heenweg hebben we eitjes gekookt op de parkeerplaats. We hebben bakjes van karton en kartonnen lepels meegenomen om ontbijt te kunnen maken van de yoghurt met noten. Voor het vakantiegevoel had ik zelf chocolade fudge gemaakt, waardoor ik ook een traktatie had onderweg. Ik heb me onderweg verder aan alles gehouden wat ik normaal ook zou doen.

In Italië ben ik zeker tegen wat zaken aangelopen. Na drie dagen moest ik weer yoghurt kopen en dat was best ingewikkeld. Er staan enorm veel toetjes in de supermarkt, maar normale Griekse yoghurt is lastig te vinden. Ook heb ik een keer bruiswater gekocht waar suiker in bleek te zitten. Groenten zijn prima te vinden en daar eet ik ‘s avonds ook veel van. Ik probeer me aan de drie eetmomenten te houden, maar we maken stevige wandelingen (ook de bergen in). Ik merk dat ik het na zulke wandelingen niet goed red en dan eet ik wat later in de middag nog wat yoghurt met noten. Thuis doe ik dat niet, maar hier zijn de wandelingen zo pittig en dan heb ik dat nodig. Ik beweeg veel, ben nog niet uit eten geweest, zondig niet en hoef hierdoor ook niet terug te schakelen naar "normaal". Soms vind ik het wel lastig dat ik bijvoorbeeld geen broodje of pizza kan eten. Ik ben hierdoor ook een dag echt wat verdrietig geweest, maar mentaal lukt het me niet om te “zondigen”. Ik ben zo blij met mijn lijf dat ik dat er dan niet voor over heb.

Agnes Laan

De vakantie komt eraan en voor ons betekent dat lekker kamperen of naar een hotel. Op de camping probeer ik zoveel mogelijk gerechten op de BBQ te doen, lekker veel groenten met kip of vis. Als het koud is koken we in de caravan en zo veel mogelijk alles in één pan, makkelijk en weinig afwas! Als we in een (all-inclusive) hotel zitten, laat ik aan de medewerkers in het restaurant weten wat wel of niet kan. Ik heb gemerkt dat ze hun best doen om het voor je te regelen. Schaam je niet en kom er voor uit! Dan zal je merken hoe goed de opties zijn. Geniet van de zomer en de leuke dingen. Jouw leefstijl stimuleert andere mensen! Praat erover en informeer ze, ik neem Keer Diabetes2 Om flyers mee naar de camping en vraag toestemming om ze neer te leggen (mag vaak wel). Geniet van de zomer en blijf bij jezelf!